Interactieve media
Een interactief medium is uit op een reactie van andere personen. Meningen over producten, diensten, foto's of filmpjes kunnen gegeven worden op interactieve media. Daarnaast roept ook e-mail vaak op tot het geven van een reactie. E-mail of direct mail kan op deze manier ook gebruikt worden om een interactie op te zetten met mogelijke, en bestaande klanten.
Interactie op social media
Marketeers sturen aan op de interactie op social media. Zij vinden dat bedrijven vaak de mogelijkheden van dit soort media onderschatten. De redenen die daarvoor bedacht kunnen worden is dat het ook een goedkope manier van aandacht vragen is, maar zeker ook een makkelijke manier om een reactie uit te lokken van klanten.
Forums
Op een forum kunnen van allerlei zaken besproken worden. Online een reactie geven op een product is via een forum erg makkelijk. Ook hebben consumenten de mogelijkheid om via een forum vragen te stellen over uiteenlopende zaken. Hierop hebben andere consumenten dan weer de mogelijkheid om te reageren. Er bestaan verschillende typen forums; forums waarop pesten in de klas besproken wordt, tot het kopen van een auto. Vaak zijn mensen die zich interesseren voor een bepaald onderwerp ook lid van een online forum.
Specifieke communicatie
Door deze interactieve media krijgt communicatie een specifiek doel. Bijvoorbeeld reageren op een verhaal over een jongetje dat gepest wordt in de klas, of een mening hebben over de nieuwste smartphone van een bepaald merk. Via deze weg is het ook mogelijk geworden voor bedrijven en verkopers van producten om hun communicatie beter te richten op aparte doelgroepen.
Meer info op: www.hetnieuweuitgeven.nl